Marketing treści cieszy się obecnie ogromnym zainteresowaniem, a hasło content is the king zna już chyba każdy. Z roku na rok przybywa również osób, które specjalizują się w tworzeniu różnego typu tekstów. I dobrze, bo nie każdy, kto prowadzi biznes ma czas i umiejętności, by samodzielnie się tym zająć. Dzisiaj, w 2020 roku, podaż na rynku specjalistów od tworzenia wartościowej treści jest naprawdę duża. Pozostaje jednak pytanie, komu powierzyć przygotowanie contentu: agencji copywritingowej czy copywriterowi – freelancerowi?
Spis treści
- Czym jest i jak dzieli się copywriting?
- Zalety współpracy z agencją copywritingową
- Wady współpracy z agencją copywritingową
- Zalety współpracy z copywriterem freelancerem
- Wady współpracy z copywriterem freelancerem
- Kogo wybrać: agencję copywritingową czy freelancera?
Różne oblicza copywritingu
Copywriting rozrósł się w ostatnim czasie do niebywałych rozmiarów. Branża ta mocno się rozwija, coraz częściej copywriterzy nie stanowią wewnętrznych zespołów w agencjach marketingowych, ale pracują jako freelancerzy lub zakładają swoje agencje contentowe. Rozwój tan sprawia, że podobnie jak dzieje się to za granicą, coraz śmielej możemy mówić o różnych odmianach copywritingu.
Gdzie wykorzystuje się pracę copywritera?
Wraz z rozwojem internetu i przenoszeniem się do niego większości działań promocyjnych, poszerza się pole, w którym potrzebni są copywriterzy. Przykłady wykorzystania działań copywritingowych znajdują się poniżej.
- copywriting może stanowić np. część składową content marketingu;
- może być związany z tworzeniem treści, które następnie wykorzystywane są na inne sposoby: w reklamach telewizyjnych, radiowych i w gazetach;
- teksty przygotowane przez copywritera znajdziemy w newsletterach, press release’ach, informacjach prasowych;
- na stronach firmowych (w celu zbudowania wizerunku eksperta);
- w ulotkach i katalogach (gdzie zadaniem tekstu jest sprzedanie danego produktu);
- z usług copywriterów korzysta się w przypadku postów do social media;
- content może służyć do uzyskania jak najlepszych pozycji w Google, wówczas jest to tzw. SEO copywriting.
Kogo wybrać? To zależy, jakiej treści potrzebujesz…
I tutaj pojawia się pierwsza, bardzo ważna sprawa: to, czy wybierzesz copywritera freelancera czy agencję copywritingową (i jaką dokładnie), powinno być podyktowane tym, co chcesz osiągnąć i jakiego rodzaju treści potrzebujesz. Więcej na temat typów copywriterów, w poniższym materiale.
Formy współpracy z copywriterem
Copywriter może być zatrudniony na etat, pracować samodzielnie jako freelancer, może też być częścią agencji reklamowej albo (bardziej precyzyjnie): agencji copywritingowej, bo i takich na rynku jest coraz więcej. Co wybrać? Każda z opcji ma swoje wady i zalety. Przedstawimy je poniżej.
Agencja copywritingowa, agencja contentowa
Mocnych stron agencji copywritingowych jest wiele. Jej siła w dużej mierze wynika z tego, że pracuje dla niej wiele osób, nie tylko wyszkoleni copywriterzy (wielu, a co za tym idzie agencja może pisać więcej, szybciej i na różne tematy) czy korektorzy (teksty są sprawdzane przez niezależne osoby, więc mają mniej błędów), ale też osoby odpowiedzialne za inne aspekty, np. pracownicy obsługi klienta, którzy gwarantują wysoką jakość komunikacji, szybkie odpisywanie na maile i odbieranie telefonów.
Zalety agencji copywritingowej
Agencja ma wypracowane standardy, dzięki którym zawsze otrzymasz tekst na podobnym poziomie, nie jest to zależne od tego czy copywriter ma dobry czy zły dzień. Agencja nie idzie na L4 i nie ma chorobowego – jest dostępna zawsze, kiedy jej potrzebujesz. W każdej chwili możesz też zwiększyć zapotrzebowanie albo zamówić teksty na wczoraj i nie będziesz mieć problemów z ich realizacją.
Jeśli chodzi o aspekty formalne: współpraca z agencją gwarantuje zachowanie wszystkich formalności: umowę, fakturę VAT, przekazanie praw autorskich. Dłuższy, niż w przypadku freelancera (czy już w ogóle etatowca) termin płatności, to kolejny plus. No i sama cena: agencja, z racji tego, że sprzedaje duże ilości treści, może zagwarantować niższą (i co ważne, stałą) cenę za 1000 znaków.
Wady współpracy z agencją copywritingową
I choć outsourcingując treści do agencji nie masz bezpośredniego kontaktu z autorem, relacja jest nieco chłodniejsza (niż w przypadku freelancera), to jednak minusów jest znacznie mniej. Warto też wspomnieć o tym, że jeśli zależy Ci na pojedynczych tekstach, bardzo merytorycznych, eksperckich, to czasem agencja może mieć z takim zadaniem, pewien problem. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się przy masowej produkcji treści (niekoniecznie słabej jakości, ale nie wybitnie eksperckiej).
Copywriter freelancer
Podaż copywriterów freelancerów na rynku jest coraz większa. Łatwo zostać częścią tej branży, przynajmniej teoretycznie, więc zalewa nas fala osób, które myślą, że skoro miały 5 z polskiego, to na pewno świetnie sprawdzą się w roli web writera.
Spotykamy więc (chcących, po prostu dorobić) studentów i absolwentów filologii polskiej, dziennikarstwa, marketingu, ale i mamy wychowujące dzieci, dziennikarzy, którzy stali się ofiarami redukcji kadrowej w mediach albo emerytowane nauczycielki. Głównie jednak są to ludzie młodzi, którzy cenią sobie niezależność i elastyczny czas pracy oraz możliwość pracowania w domu, zostają więc copywriterami. Efekt niestety jest taki, że stosunkowo łatwo wpaść na słabego specjalistę, osobę bez doświadczenia.
Copywriter freelancer – wady współpracy
Weryfikacja freelancera jest niestety dość trudna i czasochłonna. Wymaga zwrócenia uwagi na więcej rzeczy (np. czy dana osoba wykorzystuje legalne oprogramowanie). Nie masz też gwarancji, że praca zostanie wykonana, zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz z kimś współpracę.
Oczywiście, zdarzają się w wśród copywriterów freelancerów osoby z dużym, godnym podziwu portfolio zrealizowanych zamówień i rekomendacjami od prestiżowych klientów, jest ich jednak znacznie mniej. Ale i w takim przypadku, nie wystrzeżesz się problemów takich jak: ograniczenie ilości zleceń, które jedna osoba jest w stanie wykonać, czy możliwość zlecenia tekstów tylko na jeden (czy maksymalnie na kilka różnych) tematów. W końcu trudno byłoby znać się na wszystkim. Z reguły też rozliczenie z freelancerem będzie, formalnie, bardziej skomplikowane.
Zalety współpracy z freelancerem
Zaletą, przynajmniej dla niektórych osób, jest możliwość bezpośredniego kontaktu z twórcą. Freelancer z reguły ma też więcej czas na napisane tekstu, więc będzie on (tekst) bardziej dopieszczony. Plusem jest również to, że wybór freelancerów jest bardzo duży oraz fakt, że można popróbować zatrudnienia, zanim weźmie się kogoś na full time (o ile oczywiście będzie tego chciał).
Agencja copywritingowa czy freelancer – kogo wybrać
Jeżeli regularnie zlecasz duże ilości tekstów, na różne tematy, dla różnych klientów, to bardziej rozsądnym wyborem wydaje się być współpraca z agencją. Podpisujesz umowę (i już na starcie masz duże prawdopodobieństwo, że działasz z wykonawcą, któremu nie musisz tłumaczyć podstaw SEO), rozmawiasz i wszystko załatwiasz z jedną osobą, sprawnie się komunikujesz, nie słuchasz wymówek i sprawnie zwiększasz zapotrzebowanie.
Zatrudnienie copywritera freelancera może być zaletą pod warunkiem, że nie masz zbyt dużego zapotrzebowania, działasz tylko w jednej branży i masz szczęście trafić na rzetelnego, wiarygodnego, poleconego fachowca. Zapłacisz więcej, ale jeżeli zależy Ci na najwyższej jakości, na budowie wizerunku eksperta, to warto działać z freelancerem. Jeśli poświecisz czas na wyszukanie i wyselekcjonowanie dobrego copywritera to nie powinieneś mieć problemu, że co chwilę pada mu internet, ktoś wyłączy prąd, umiera bliska osoba albo zaistnieją inne przyczyny osobiste, a są to, niestety, bardzo częste wymówki.