Agencja copywritingowa czy copywriter freelancer – komu powierzyć przygotowanie contentu?

Content marketing cieszy się obecnie ogromnym zainteresowaniem, a hasło content is the king zna już chyba każdy. Nie każdy jednak ma czas i umiejętności, by tworzyć treści samemu. Na szczęście na rynku podaż specjalistów od tworzenia wartościowej treści jest naprawdę duża. Pozostaje jednak pytanie, komu powierzyć takie zadanie: agencji copywritingowej czy copywriterowi – freelancerowi?

Słów kilka o copywritingu

Copywriting to ważna część składowa content marketingu. Zajmująca się nim osoba, copywriter, to autor rozmaitych treści, które następnie wykorzystywane są na różne sposoby. Efekt pracy copywritera może znaleźć się, na przykład, w reklamach telewizyjnych, radiowych i w gazetach. Teksty przygotowane przez copywritera znajdziemy w newsletterach, press release’ach, informacjach prasowych, na stronach firmowych, w ulotkach, katalogach. Copywriterów wykorzystuje się także do pisania postów do social media. Piszą treści liczące parę słów, kilka zdań, ale i artykuły na wiele stron. Jeśli ktoś mówi, że copywriter to po prostu autor tekstów, wiele nie mija się z prawdą.

Praca copywritera jest wymagająca. Potrzeba do niej nie tylko kreatywności, sprawnego i swobodnego posługiwania się słowem, czyli tak zwanego lekkiego pióra, lecz również sporej wszechstronności oraz łatwości przyswajania nowej wiedzy, szybkiej orientacji oraz zdolności researcherskich. Oczywiste jest, że nie każdy orientuje się w skomplikowanych zagadnieniach naukowych albo finansowych. Rzecz w tym, aby umiał znaleźć odpowiednie materiały pod kątem zleconego tekstu i na ich podstawie stworzyć satysfakcjonującą zleceniodawcę treść.

Copywriter może pracować samodzielnie jako freelancer, może też być częścią agencji reklamowej, piarowej, interaktywnej albo agencji copywritingowej, bo i takich na rynku jest coraz więcej. Tak więc, jeśli potrzebujesz treści dla swojego biznesu lub innego przedsięwzięcia, możesz skorzystać z albo copywritera freelancera, albo z firmy copywritingowej. Każda z opcji na swoje wady i zalety. Przedstawimy je poniżej.

Agencja copywritingowa, firma copywritingowa

Jakkolwiek dziwnie by to nie zabrzmiało, na plus agencji, firmy copywritingowej działa to, że właśnie jest agencją, firmą. Dlaczego? Przede wszystkim, jest prawdopodobne, że pracuje dla niej kilku copywriterów, którzy uprzednio zostali sprawdzeni i mają różne specjalizacje. Zapewne firma ma określony staż na rynku, portfolio, rekomendacje od klientów, co daje gwarancję, że dostanie się treść na odpowiednim, ergo, wysokim poziomie, napisaną według wskazówek, jakie zostały ustalone podczas spotkania z klientem.

Firma copywritingowa może zaoferować możliwość opracowania treści w różnych językach i formatach. Chcesz mieć wpisy na blog, na firmową stronę albo materiały promujące firmę, do tego chciałbyś zlecić prowadzenie fanpage w kilku językach? Jest wielce prawdopodobne, że agencja copywritingowa będzie mogła zapewnić każdą z tych usług. Przypilnuje też deadline’u i zatrudni korektora, aby wszystko dokładnie sprawdził, zanim zleceniodawca rzuci okiem na treści, nim wyciągnie portfel.

Są też plusy formalne. Agencja copywritingowa to firma, więc bez problemu wystawi fakturę VAT albo rachunek. Firma przekaże też autorskie prawa majątkowe na zleceniodawcę. Jeżeli więc szukasz profesjonalistów, którzy stworzą profesjonalne treści, poszukaj wśród agencji copywritingowych.

Jeśli wskazywać w tym rozwiązaniu na jakieś minusy, to chyba jedynie na cenę. Jednak dziwić się nie ma czemu, jakość, profesjonalizm plus doświadczenie kosztują. Chcesz mieć content na wysokim poziomie, musisz liczyć się z większym wydatkiem.

Copywriter freelancer

Podaż copywriterów freelancerów na rynku jest ogromna. Studenci i absolwenci filologii polskiej, dziennikarstwa, piaru, marketingu, byli pracownicy agencji reklamowych, interaktywnych, dziennikarze, którzy stali się ofiarami redukcji kadrowej w mediach, studenci szukający dodatkowego zarobku… Głównie tacy ludzie, którzy do tego cenią sobie niezależność i elastyczny czas pracy, możliwość pracowania w domu, zostają copywriterami.

Oczywiście, zdarzają się w wśród copywriterów freelancerów osoby z ogromnym, godnym podziwu portfolio zrealizowanych zamówień i rekomendacjami od prestiżowych klientów, lecz jest to mniejszość. W większości mamy do czynienia z „no-name’ami„, którzy oferują usługi za pośrednictwem portali ogłoszeniowych. Zaleca się sprawdzić dorobek takiej osoby, zanim podejmie się współpracę.

Jeśli decydujemy się na usługi copywriterów freelancerów, a nie na firmę copywritingową, to warto zapytać znajomych, czy mogą kogoś polecić, albo skorzystać ze specjalnych serwisów dla freelancerów, ewentualnie giełd tekstów. Plusem jest to, że serwisem i giełdą bezproblemowo załatwimy kwestie formalne współpracy, bo są one z góry określone w regulaminie. Cześć freelancerów zakłada działalność gospodarczą i może wystawić faktury oraz rachunki, inni działają na umowie o dzieło albo inkasują należność „pod stołem”.

U copywriterów freelancerów różnie bywa z jakością treści oraz dotrzymywaniem terminów. Choć na zdrowy rozum powinni dbać o jak najwyższy poziom, bo tak budują swoją markę na rynku, niestety różnie z tym bywa. I tak np. może nam się trafić kompletny amator, który dla uwiarygodnienia się w branży, używa faktu skończenia studiów polonistycznych. Niestety, dyplomy nie piszą. Agencja może zatrudnić korektora, poprosić innych o konsultacje, freelancer zdany jest na siebie. Oczy po wielu godzinach pisania nie widzą już tak uważnie, a narzędzia do sprawdzania treści, nie wychwycą wszystkich błędów.

Dlaczego agencja

Zatrudnienie copywritera freelancera może być zaletą pod warunkiem, że ma się szczęście trafić na dobrego, rzetelnego, wiarygodnego, poleconego fachowca, którego stawki na pewno są konkurencyjne w stosunku do tych, które mają agencje i który zrobi wszystko według naszych życzeń, w dodatku na czas. Takiego, któremu nie będzie co chwilę „padać” internet, ktoś wyłączy prąd, będzie umierać bliska osoba albo zaistnieją inne „przyczyny osobiste”, a są to niestety bardzo częste wymówki.

Niestety, choć copywriterzy freelancerzy są pod wieloma względami elastyczni, zbyt często nie wywiązują się ze zleceń właściwie oraz na czas. Jak mówi powiedzenie, chytry dwa razy traci. Tak więc, jeżeli szanujesz swój czas, swoje nerwy i pieniądze, a jakość stoi u Ciebie na pierwszym miejscu, wydaj więcej, wybierz agencję copywritingową, mając pewność, że nie wyrzuciłeś pieniędzy w błoto. Dostaniesz content, który cię ukontentuje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *