Co wkurza pozycjonera? Czynniki utrudniające pracę w branży SEO.

W pracy specjalisty SEO nierzadko stajemy przed podobnymi problemami, swojego rodzaju przeszkodami, które utrudniają lub nawet uniemożliwiają nam realizację określonych celów. Poniżej zebraliśmy listę tych, które wydają się być najpowszechniejsze i najbardziej widoczne. Choć są dość oczywiste, czasem ciężko jest je dostrzec, a jak wiadomo, znalezienie problemu stanowi pierwszy krok w kierunku jego zniwelowania…

Pewnie znasz niektore zn nich A moze jest jeszce wiecej o wspolnie owiekszymy liste?

Spis treści

  • Krótka charakterystyka branży

Czy będąc specjalistą SEO jesteś skazany na irytację?

Problemy SEOwca są dość charakterystyczne, ze względu na specyfikę procesu pozycjonowania stron www. Samo pojęcie jednak jest rozumiane bardzo różnie, zwłaszcza przez właścicieli maleńkich firm, którzy w osobie pozycjonera widzą jednocześnie webmastera, grafika, copywritera, specjalistę od sieci oraz naprawy komputera i od wszystkiego innego, co wiąże się z aktywnością na komputerze. Klasyczny „komputerowiec”.

Problemy w pracy pozycjonera

Jakiś tekst Jakiś tekst Jakiś tekst

Ciągłe zmiany algorytmu

W cywilizowanym świecie działa zasada, że prawo nie działa wstecz. W Google czegoś takiego nie ma to, co kiedyś było ok, teraz jest be

Mocne wydłuzanie zadań w czasie – monotonne i wyddluzakace si ezadnaia

np czyszczenie zaspamowamnego forum albo czyszczenie profilu linkow

Długie oczekiwanie na efekt (brak efektów)

Od razu uderzamy z grubej rury- największym problemem w pracy pozycjonera jest to, że efekty jego działań są mocno odłożone w czasie. Robisz coś teraz, na efekty musisz czekać długo, dłużej albo jeszcze dłużej. Wzrosty pozycji zauważalne z dużym opóźnieniem są jednym z najskuteczniejszych demotywatorów do działania. A jeśli ktoś jeszcze rozlicza się z klientem w oparciu o umowę typu „płatność tylko po osiągnięciu topów”, frustracja sięga zenitu.

rezultat

Dodatkowo, na niekorzyść może tutaj działać również pewna powtarzalność procesów: tworzenie opisów, linkowanie z podobnych miejsce (a tak naprawdę często samo linkowanie w ogóle), podobne problemy z optymalizacją itp – jeśli nie trafiamy na ciekawe zlecania, odechciewa się jeszcze bardziej. Wyobraźmy sobie sytuację, w której mamy do napisania 100 opisów katalogowych, strony składającej się z trzech zakładek, dla klienta, który ma jeszcze 5 innych witryn stworzonych na tym samym (autorskim) skrypcie i tym samym szablonie, który w dodatku jest ‚seooodporny’ i od miesięcy nie chce się wspiąć w SERPach. Klient oporny na nasze uwagi: nie słucha i nie chce płacić, w końcu „nic nie zostało zrobione”. Może się odechcieć, prawda?

Koniecznośc ciąglej edukacji, trzymaia reki n pulsie

bo zmienia się algorytm – Niespodiznaki od google; Ludzie potrafią skutecznie przeszkadzać w działaniach SEO, ale największą bolączką są zawsze utrudnienia ze strony samej wyszukiwarki. Zmieniający się nieustannie algorytm zniechęcił, a właściwie zachęcił niejedną już firmę SEO, do zawieszenia działalności. W pozycjonowaniu trzeba być cierpliwym i nie zrażać się, nawet gdy pewnego pięknego ranka budzimy się i okazuje się, że nasze zaplecza zostały zbanowane, a monitoringi pozycji biją po oczach czerwienią…

Niespodzinaki od konkurencji

Treeść

Emocje

filtr lub ban z dnia na dzien

Multitasking

Głównie w małych agencjach. Dalje wyjete z akapitu „czynniki zewnetrzne): Do tego wszystkiego doliczyć jeszcze należy problemy, które wychodzą niejako po drodze. Czyli np. trzeba zoptymalizować treść, czy co gorsza, napisać ją od zera, a okazuje się, że akurat dzisiaj nie ma weny i cały proces mocno się rozciąga. Albo okazuje się, że lista miejscówek, z której linkowaliśmy, mocno się zdezaktualizowała i trzeba szukać nowej… I o ile nie skorzystamy z rozwiązań zewnętrznych, takich jak np skorzystanie z usług firm takich jak nasza w przypadku treści, czy linkbuilderów, w przypadku linkowania, tracimy mnóstwo czasu i spowalniamy proces pozycjonowania. Wpływ czynników zewnętrznych najbardziej widoczny jest jednak w przypadku jeszcze czego innego: osób trzecich oraz zmian w działaniu wyszukiwarki.

Zależnosc od osób tzrecich

klient, podwykoanca np. copywriter – Praca pozycjonera często jest od nich zależna. Potrzebujemy tekstów, stron zapleczowych, linków, list itd. Do tego, żeby wszystko szło sprawnie, niezbędna jest płynna współpraca z osobami, które tym się zajmują. Jeśli one zawiodą- sypią nam się terminy, praca idzie wolniej, a czasami w ogóle jest wstrzymywana. Z tego też powodu warto mądrze dobierać sobie współpracowników i podwykonawców, szukanie najtańszych często odbija się w późniejszym czasie.

Jeśli chodzi o ingerowanie osób trzecich w prace nad stroną, problematyczna bywa również współpraca z klientem. Zdarza się, że próbuje on dodatkowo „pozycjonować” (w skrajnych przypadkach zatrudnia drugą firmę, żeby efekty były, o zgrozo, lepsze), najczęściej jednak po prostu zadaje milion pytań, skutecznie wybijając nas z pracy. Dlatego też warto już gdzieś na wstępie porozmawiać z klientem, wytłumaczyć mu mniej więcej na czym będzie polegała nasza praca, cały proces pozycjonowania, ile trzeba czekać na efekty itp. Na pewno zmniejszy to ilość późniejszych, ewentualnych pytań i uspokoi klienta.

Współpraca z copywriterem

treść, treść treść treść treść treść treść treść

Podsumowanie (pozostałe, inne probelmy)

Oprócz problemów wymienionych wyżej, z którymi zmaga się praktycznie każdy pozycjoner, pojawia się jeszcze wiele innych, zależnie od tego, gdzie i z kim pracujemy, są to między innymi:

  • głośne rozmowy/ dokuczliwe otoczenie, które na jednych nie robią wrażenia, innym maksymalnie uniemożliwiają pracę
  • dodatkowe zadania do wykonania, które niespodziewanie przydziela nam przełożony albo wychodzą same (o czym poniekąd wspomniane było już wyżej), warto zwrócić tutaj również uwagę na rozpraszające maile i telefony
  • przemęczenie, czyli coś co najczęściej widoczne jest u osób, które pracują na własny rachunek, ale nie tylko, presja wywierana przez przełożonych i otoczenie bywa ogromna
  • wiele innych, jak problemy ze sprzętem, niewłaściwie skonstruowane i często niepotrzebne procedury, brak motywacji itp.

Problemy z ostatniej grupy spotykamy tak naprawdę w każdej branży i na każdym stanowisku, zwłaszcza wtedy, gdy pracujemy przed komputerem. Świadomość ich istnienia jest jednak dopiero wierzchołkiem góry lodowej i początkiem długiej drugi do ich wyeliminowania. Co gorsza, nie w każdym przypadku jest to możliwe… Pozostaje więc praca nad tymi czynnikami, które da się jakoś „naprawić”. Macie jakieś pomysły jak to zrobić?

About Admin

Kuba Karamara
Kuba Karamara Posted on

Właściciel agencji TXT4SEO. Od kilkunastu lat działa pomiędzy obszarami SEO i copywritingu. Edukuje pozycjonerów jak współpracować z copywriterami, a copywriterów, jak tworzyć lepszy content. Dba o dostarczanie agencjom SEO wartościowych, zoptymalizowanych pod Google, treści.

Youtuber, piłkarz, propagator zdrowego lajfstajlu.