Dobry copywriter – po tym go poznasz. 15 wskazówek

Jeszcze w 2014 roku pisałem, że copywriter to stosunkowo nowy zawód. I jak to się niesamowicie zmieniło… Dziś jest to zajęcie mocno zyskujące na popularności, rosnąca liczba osób zaczyna pracować w tej branży. Na rynku mamy coraz więcej oferty dotyczących profesjonalnego (przynajmniej z nazwy) copywritingu i coraz trudniej znaleźć DOBREGO COPYWRITERA. Na szczęście są sposoby, żeby z gąszczu przeciętności, wyłowić prawdziwą perłę.

Zabrzmiało trochę poetycko. A przecież chodzi tylko o to, żeby znaleźć dobrego copywritera. Nie wybitnego, nie takiego, który wzniesie biznes na kosmiczny level, ale po prostu dobrego, który będzie realizował teksty na przyzwoitym poziomie, w terminie i bez głupich wymówek.

Spis treści

Popyt na (dobry) copywriting

Rozwój technologii, internetu, globalizacja sprawiły, że przedsiębiorstwa rozpoczęły prawdziwą walkę o klienta. Dziś wyróżnianie się wysokiej jakości towarem, w dobrej cenie, to za mało. Trzeba go umiejętnie zaprezentować, by zachęcić potencjalnego klienta do kupna. Czy to przy pomocy sprzedażowych treści, czy pokazania produktu, jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, czy też poprzez działania content marketingowe.

Rośnie popyt na copywriterów różnych specjalizacji, a wraz z nim pojawiają się osoby, które chcą powstałą lukę wypełnić. A ponieważ bariera wejścia do tej branży jest wybitnie niska, pojawiają się specjaliści, których umiejętności bywają wątpliwe.

Dobry copywriter – kto to jest

Patrząc na to, co oferuje nam rynek, dobry copywriter to po prostu ten, który:

  • Przygotuje teksty
  • Zrobi to zgodnie z wytycznymi
  • Zmieści się ustalonym przedziale czasowym
  • Nie doprawi zlecenia żadną wymówką

Tylko tyle i aż tyle. W rzeczywistości spotykamy się jednak z problemami już na etapie szukania copywritera, poprzez weryfikację jego pracy, na wysłuchiwaniu rozmaitych argumentów dlaczego się nie udało, kończąc. Odpowiednio wyselekcjonowany, dobry copywriter, pomoże Ci w przygotowaniu treści, jakich potrzebujesz, warto natomiast nastawić się, że ciężko go znaleźć, w gąszczu średnich, słabych i beznadziejnych content writerów.

Copywriter nie jest zawodem dla każdego, chociaż wielu osobom go uprawiającym wydaje się, że napisanie dobrych treści jest proste. Żeby stać się dobrym, potrzeba doświadczenia, edukacji i otwartości umysłu.

Dobrego copywritera, wbrew pozorom, nie do końca wyróżnia talent pisarski, rozumiany jako umiejętność wyrażania myśli, łatwość tworzenia przyswajalnych treści oraz giętkość języka, ale bardziej wyczucie konwencji, zrozumienie potrzeb i dostosowanie posiadanej wiedzy do realizacji określonego celu.

Na szczęście istnieje pewien zestaw cech, które charakteryzują większość dobrych copywriterów. Pomogą one oddzielić ziarno od plew i odróżnić profesjonalistów od amatorów.

Po czym poznać dobrego copywritera?

Przejdźmy teraz do meritum. Oto 15 wskazówek, dzięki którym poznasz dobrego copywritera.

1. Podstawa to odpowiednie doświadczenie

Choć informacja o doświadczeniu podawana jest przez copywriterów bardzo chętnie, najczęściej na samym początku, wręcz jako podstawowy argument, mający zachęcić do współpracy, to niestey duża część osób nie rozumie, o co w tym chodzi. A przecież otrzymując komunikat, że ktoś ma x lat doświadczenia, tak naprawdę niczego się nie dowiadujesz…

Dobry copywriter, mówiąc o doświadczeniu, nie wspomina o latach, które poświęcił na pisaniu (czy, co gorsza, roku w którym, napisał pierwszy tekst), ale o projektach, które zrealizował czy sukcesach, które stały się jego udziałem.

Doświadczenie - jedna z głównych cech dobrego copywritera
Jak przeciętny copywriter rozumie doświadczenie w pracy z tekstami…

2. Profesjonalista posiada portfolio

I znów podobna sytuacja. Jeżeli ktoś pisze teksty, to chcąc nie chcąc, posiada portfolio. Nawet jeśli nie jest ono w formie oddzielnego dokumentu czy zakładki na stronie. Forma jego prezentacji nie powinna mieć większego znaczenia. To znaczy, nieschludne i zrobione na kolanie portoflio, z pewnością stanowi powód do zastanowienia, czy to właśnie ta osoba, której szukasz, natomiast nie należy przykładać nadmiernej uwagi do wizualnej estetyki jego prezentacji.

To, na co warto zwrócić uwagę, to czy pozycje zaprezentowane przez copywritera pokrywają się z tym, co według jego obietnicy lub też przedmiotu zlecenia, do którego przystąpił, stanowi jego specjalizację.

3. Dobry copywriter zadaje pytania

Bywa, że klient, który zleca stworzenie danej treści, nie do końca ma pojęcie o tym, jak docelowo powinna ona wyglądać. I tutaj pole do wykazania się ma copywriter. Powinien dowiedzieć się czego dokładnie oczekuje zlecający (bo tylko wtedy będzie w stanie stworzyć content na miarę jego potrzeb). Osoba pisząca zdaje sobie sprawę z tego, jakie mogą pojawić się problemy, gdzie są niewiadome, co można zrobić inaczej. Jeśli natomiast z góry założy, że wszystko wie, bardzo prawdopodobne, że finalny efekt pracy nie będzie zadowalający.

Jeszcze lepiej, jeśli pytania do zamówienia występują w zestawianiu, stanowiąc brief do tekstów. Sam fakt jego posiadania przez copywritera znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z profesjonalistą.

4. Trzymanie umówionych terminów

Nic tak nie świadczy o profesjonalizmie copywritera jak właśnie terminowość. To znak, że dana osoba szanuje czas swój oraz zlecającego. Wiadomo, że w życiu zdarzają się losowe przypadki, ale profesjonalista powiadomi o ewentualnym przesunięciu terminu odpowiednio wcześniej. A w skrajnych przypadkach, kiedy nie będzie  w stanie przygotować zamówionego contentu, pomoże w znalezieniu zastępstwa.

Nie będzie mieć również problemów z prądem, internetem, klawiaturą czy złamaną ręką. Nie chodzi o to, że dobremu copywriterowi rzadziej przytrafiają się sytuacje losowe, ale jest on na nie przygotowany i szacuje możliwość ich wystąpienia, już na etapie planowania pracy, dodając pewien bufor.

Dobry copywriter zawsze trzyma się ustalonych terminów.

Terminowe realizacje zleceń to jedna z najważniejszych rzeczy, które określają dobrego copywritera

5. Znajomość podstaw SEO

Optymalizacja treści pod wymogi jakie stawiają wyszukiwarki jest pewnego rodzaju, narzuconym przez współczesny świat, przymusem. Nieodpowiednio napisane artykuły na strony internetowe mogą się więc przełożyć na obniżenie pozycji w SERPach.

Copywriterzy dzielą się zwykle na dwie grupy. Pierwsza z nich, w swoich ofertach zaznacza, że optymalizuje teksty pod wyszukiwarkę, w rzeczywistości jednak mając o SEO nikłe pojęcie, i nie znając podstaw obsługi chociażby najbardziej podstawowych narzędzi, jakich jak np. Keyword Planner.

Druga grupa natomiast jest przekonana, że teksty zoptymalizowane pod SEO to precle. Spotkałem się również z określeniem (uwaga, to cytat): seowysrywy. Warto pamiętać, że nawet bardzo merytoryczny, konkretny artykuł, może być, a nawet powinien, zoptymalizowany pod wyszukiwarki i nie zmniejszy to jego wartości merytorycznej. Dobry copywriter, zdaje sobie z tego sprawę.

Z resztą, żeby daleko nie szukać, mam nadzieję, że dostajesz w tym artykule trochę wartości. A jeśli go czytasz, to bardzo prawdopodobne, że trafiłeś na niego właśnie dlatego, że jest zoptymalizowany pod konkretne zapytania.

 

Materiał o minimum wiedzy z zakresu SEO, które powinien znać każdy, kto zajmuje się tworzeniem treści do Internetu.

6. Bezbłędność w komunikacji

O ile nie używasz notatnika, to zauważyłeś pewnie, że gdziekolwiek czegoś nie napiszesz i zrobisz literówkę lub popełnisz błąd – słowo zostanie podkreślone. No właśnie, dobry copywriter też to zauważa. I poprawia. Nie tylko w tekstach, które przygotowuje klientom, ale również w rozmowie na messengerze czy w trakcie pisania maila.

Prowadząc rozmowę z copywriterem warto zwracać uwagę na detale jakimi są: język, styl czy znajomość podstawowych zasad ortografii i interpunkcji. Jeśli w mailach znajdują się rażące błędy należy przemyśleć, czy faktycznie ta współpraca będzie owocna.

Podobnie sytuacja ma się z zachowaniem odpowiedniego ładu w wiadomościach, tj. czy mail jest czytelny, pisany pełnymi zdaniami, czy chce się na niego odpowiedzieć. Jeśli copywriter byle jak odpisuje, nie poprawia literówek i ignoruje powszechnie przyjęte lub wspólnie ustalone standardy, dlaczego inaczej miałby podejść do wykonania zlecenia?

7. Dostępność i czas odpowiedzi na maila

Dostępność jest ważna i stanowi jedną z cech dobrego copywritera. Oczywiście nie chodzi tutaj o dyspozycyjność 24/7, ale o w miarę szybkie odpowiadanie na zadawane pytania. Pamiętaj, że mail to nie czat, nie oczekuj natychmiastowej odpowiedzi. Jeśli jednak musisz na nią czekać dłużej niż 24h, szczególnie jeśli nie są to wiadomości, w których trzeba podjąć jakąś kluczową decyzję, zastanów się nad sensem dalszej współpracy. Później bowiem, gdy przychodzi do realizacji zamówień, nie zawsze można sobie pozwolić na taką zwłokę. Czasami trzeba coś na szybko poprawić, czasami otrzymamy uszkodzony plik i bez natychmiastowej reakcji, ciężko ruszyć dalej.

W tym miejscu warto również wspomnieć o  telefonie. Profesjonalista zawsze podaje swój numer telefonu – nawet jeśli preferuje kontakt mailowy.

8. Dobry copywriter umie wycenić swoją pracę

Tutaj warto wspomnieć o dwóch aspektach. Po pierwsze, profesjonalista nie zastanawia się, w jaki sposób wycenić tekst. Wie ile czasu mu to zajmie, z czym będzie miał problem, ile musi poświecić na research, na ewentualne poprawki itp.

Z drugiej strony, wiedząc to wszystko i uwzględniając wszystkie elementy wchodzące w skład wyceny, ustala ją zawsze na poziomie przewyższającym standardy rynkowe. Nie ma w tym jednak nic dziwnego. Do napisania dobrej jakości contentu potrzeba nie tylko odpowiedniej ilości czasu, ale również wiedzy i narzędzi. I oczywiście nie jest tak, że zawsze cena świadczy o jakości, ale też ciężko jej oczekiwać, kiedy jest podejrzanie niska.

Dobry copywriter wie jak wycenić swoje usługi.
Przykładowy mail od klienta z prośbą o wycenę za teksty.

Można co prawda znaleźć copywriterów (głównie studentów lub mamy, na urlopie macierzyńskim), którzy za niewielkie pieniądze potrafią stworzyć doskonały content. Jest ich jednak niewiele i w większości przypadków są szybko wyłapywani oraz zatrudniani przez większe firmy, w których się szkolą, poszerzają wiedzę i za jakiś czas, stają naprawdę dobrymi copywriterami. Wtedy też wracają na rynek, ale ich stawki są już proporcjonalnie wyższe.

9. Doświadczony specjalista ma dużo zleceń i mało terminów

Osoby z wypracowaną renomą nie mają większego problemu ze znalezieniem zleceń. Często więcej ich odmawiają, niż przyjmują. I po tym też poznasz dobrego copywritera. Ma stałych klientów, mnóstwo poleceń, niełatwo u niego zamówić tekst z dnia na dzień.

Jako zlecającego, powinien Cię zatem zaniepokoić nie tyle zbyt długi, co zaskakująco krótki termin oczekiwania. Z drugiej jednak strony, osoba z dużym doświadczeniem w branży na ogół tak planuje swoją pracę, żeby w razie potrzeby, być w stanie wcisnąć gdzieś nieduży projekt (zwłaszcza stałemu klientowi). Warto jednak pamiętać, że za takie działania na pewno zapłacisz znacznie więcej.

10. Dobry copywriter nie jest dobry we wszystkim

Contentowiec profesjonalista szuka niszy. Zawęża obszar swojego działania tak bardzo, jak to tylko możliwe. I robi to po to, żeby w tej pewnej, wąskiej specjalizacji, być jak najlepszym. W ten sposób stworzyły się podgrupy copywriterów: tworzący treści sprzedażowe, SEO copywriterzy, specjaliści od brandingu itd.

Z drugiej strony, copywriter powinie poruszać się w jednej, czy ewentualnie kilku branżach. Dzięki temu może lepiej ją poznać i tworzyć treści o większej wartości merytorycznej. Oczywiście nawet w takim przypadku, konieczna jest zdolność wyszukiwania informacji…

Specjalizacja, wybór jednej lub kilku dominujących branż, to cecha dobrego copywritera.
Warto współpracować z copywriterami, którzy specjalizują się w jednej, konkretnej branży.

11. Umiejętność wykonywania świetnego researchu

Wydawać by się mogło, że zrobienie researchu to nic trudnego. Tymczasem konkretne zebranie informacji do artykułu nie kończy się na Wikipedii, czy w przypadku szczególnie wartościowych tekstów, na 3 pierwszych wynikach w Google (tak, to ironia). Oczywiście warto mieć na uwadze to, że jakość i ilość źródeł, z których copywriter korzysta, zależna jest od tego, jaką specjalizacją się zajmuje. I tak na przykład w przypadku tworzenia treści merytorycznych, warto użyć Google Scholar, Semantic Scholar czy Biblioteki online. A przykładowo do stworzenia tekstu na stronę, dobrze wykorzystać witryny konkurencji.

Doświadczony copywriter potrafić przygotować dobry i adekwatny do zamówienia research. Jest to umiejętność, którą realizuje w sposób procesowy i powtarzalny. Bez dobrego przygotowania informacji, trudno bowiem stworzyć wartościowy content, tym bardziej, że pisze się na wiele różnych tematów (nawet wewnątrz jednej specjalizacji czy branży) i trudno byłoby znać się doskonale ma wszystkim.

12. Poprawki, aż do pełnej satysfakcji

W cenie tekstu od dobrego copywritera powinna być wliczona nielimitowana ilość poprawek. Tak, by finalny produkt dawał pełną satysfakcję klientowi. Oczywiście kluczowe jest to, żeby na samym początku, jeszcze przed przystąpieniem do pisania, wszystko bardzo dokładnie ustalić. Wprowadzanie nowych wytycznych po przygotowaniu tekstu, spotka się w przypadku profesjonalisty, najprawdopodobniej z odmową lub koniecznością dopłaty. Natomiast zamawiając tekst o ustalonych wytycznych, zawsze powinieneś dostać ostatecznie dokładnie to, czego oczekujesz.

Przykład maila od dobrego copywritera, z informacją, że teksty zostaną poprawione.
Drobne wpadki zdarzają się każdemu copywriterowi. Ważne jest jednak, aby szybko się do nich przyznać i poprawić teksty.

13. Powtarzalność jako ważna cecha dobrego copywritera

Dobrej klasy specjalista zawsze jest w formie. Jakość jego pracy jest na niezmiennym, wysokim poziomie. Planując pracę, ustalając terminy, uwzględnia różne, dodatkowe czynniki, które ewentualnie mogłyby wpłynąć na to, że w danej chwili będzie w gorszej dyspozycji. Współpracując z dobrym copywriterem, nie musisz się martwić o to, że raz otrzymasz treści wysokiej jakości, zgodne z założeniami, a innym razem trzeba będzie nad nimi posiedzieć i samodzielnie je poprawić.

Profesjonaliści stosują również procesy i procedury, wypracowywane przez lata, dzięki którym możliwe jest utrzymanie stałego, wysokiego poziomu pracy. To szczególnie istotne w przypadku agencji, które dzięki nim mogą oferować produkt tej samej, wysokiej jakości, niezależnie od tego, który copywriter wykonał dane zlecenie.

14. Sformalizowana współpraca

Profesjonalista bierze na siebie ciężar załatwienia spraw formalnych. Przygotuje umowę współpracy, zgodną z tym, co na początku ustalicie. Do tekstów przekaże prawa autorskie (kolejną umową lub stosownym zapisem na dokumencie sprzedażowym). No i wreszcie wystawi fakturę VAT za zrealizowaną przez siebie usługę. Ty tylko zlecasz tekst i nie musisz marnować czasu i martwić się o formalne aspekty współpracy.

15. Kreatywność, wyobraźnia i odrobinka cierpliwości

Jest jeszcze kilka rzeczy, które opisują profesjonalnego contentowca. Szczególnie kreatywność. Jest to niewątpliwie cecha wymagana u dobrego copywritera, niezależnie od specjalizacji, którą się zajmuje. I tak na przykład do opisu zapachu szkła, szczypta nieszablonowego podejścia, umiejętność wizualizacji czy nieprzeciętna wyobraźnia pewnie się przydzą, trudno się z tym nie zgodzić.

Z drugiej strony, np. stworzenie opisu jakiejś usługi, dokładnie tej samej i przedstawienie jej w różny sposób, na 1000 podstronach (np. dla 1000 różnych miast i miejscowości), również wymaga kreatywności, choć rozumianej w nieco inny sposób. I dużo cierpliwości, rzecz jasna. Nie da się ukryć, że po którymś tekście, włączenie nieszablonowego myślenia jest jedyną opcją dobrego i terminowego ukończenia zadania.

Jak szybko zweryfikować, czy to dobry copywriter?

W dobie szerokiego dostępu do Internetu, można pokusić się o stwierdzenie, że prawie każdy może zostać copywriterem. Jednak bycie dobrym w tym fachu, nie jest już tak prostą sprawą. Tworzenia wartościowego contentu można się nauczyć, ale żeby pisać treści na odpowiednim poziomie, zbudować warsztat i swoimi tekstami realizować założone cele, trzeba po prostu swoje napisać.

Innymi słowy: doświadczenie i jeszcze raz doświadczenie. Przygotowywanie ciekawych i wartościowych projektów. Obsługa renomowanych klientów. Do tego pasja i nieustająca chęć nauki, poszerzania swojej wiedzy. To wszystko cechy dobrego copywritera. Kolejne rzeczy, jak portfolio, umiejętności komunikacyjne, specjalizacja czy podnoszenie jakości poprzez realizację dodatkowych usług przychodzą wówczas same, w naturalny sposób.

Szukając dobrego copywritera warto więc wybierać osoby, które zostawiają po sobie pewien ślad, które wypowiadają się w mediach, dzielą wiedzą, sukcesami czy pokazują case study, wskazujące na to, że mają duże doświadczenie i umiejętności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *