Działania marketingowe w internecie w okresie Świąt Wielkanocnych

Lada dzień nadejdą Święta Wielkanocne. Ten intensywny czas to także doskonały moment do skutecznych działań zarówno z perspektywy konsumenta, jak również potencjalnego przedsiębiorcy. Jak rozsądnie zaplanować działania w sieci? Jakie reguły marketingowe gwarantują sukces w tym specyficznym okresie?

Dlaczego święta to doskonały moment na działania w internecie?

Współczesne działania marketingowe – a zatem te ściśle związane ze światem wirtualnym – dzieli się na dwie kategorie – działania typowe i (to może być szok…) nietypowe. Do tych pierwszych zazwyczaj zaliczamy wszystkie akcje regularne, do których przyzwyczajamy szeroko rozumianych konsumentów. Cykliczne działania pozwalają przede wszystkim wzbudzić zaufanie pośród grupy docelowej, zaś działania nietypowe związane są bezpośrednio ze skonkretyzowanymi wydarzeniami, które stanowią doskonałe powody do stworzenia ofert wyjątkowych, których celem jest przyciągniecie rzesz odbiorców. Do tego rodzaju kategorii zaliczamy m.in. święta, stanowiące świetny pretekst do niebanalnych działań marketingowych. Jak ukazują badania statystyczne, największą intensywnością pośród konsumentów odznaczają się trzy rodzaje świąt:

  • Święta Bożego Narodzenia
  • Wszystkich Świętych
  • Święta Wielkanoce

No i właśnie… zbliżające się wiosenne Święta Wielkanocne niosą ze sobą wiele możliwości marketingowych, z których skutecznie możemy skorzystać. Jakich przyczyn należy się dopatrywać we wspomnianych możliwościach? Fundamentalną przyczyną jest nowatorskie – bo wprowadzone stosunkowo niedawno pojęcie Marketingu Czasu Rzeczywistego – z angielska Real Time Marketing. Innymi słowy jest to wykorzystanie aktualnych wydarzeń i nadarzających się okazji to działań promocyjnych. Ów trend wykorzystywany jest najczęściej na portalach społecznościowych. Gros marek ukazuje poprzez tego rodzaju portale, reakcje na to co dzieje się w kraju oraz na świecie. Istnieje wiele form działań marketingowych na portalach społecznościowych, a do najważniejszych celów należy kreowanie skojarzeń odbiorcy. Można to robić na wiele sposobów: przez rozśmieszenie, zaskoczenie, a nawet wzruszenie – skutek jest jeden: przykucie uwagi.
Istnieją cztery fazy przeprowadzenia kampanii reklamowych w okresie świąt:

  • Kreowanie rozpoznawalności marki
  • Skuteczne znajdowanie nowych klientów
  • Zwiększenie sprzedaży
  • Remarketing skierowany w stronę wartościowych klientów

Jak widać na powyższym przykładzie, kluczowym aspektem w działaniach internetowych w okresie Świąt Wielkanocnych i nie tylko jest wspomniane pojęcie RTM, który z wolna staje się fundamentalną regułą marketingową. W tym miejscu rodzi się pytanie – jakie inne reguły marketingowe gwarantują sukces w tym okresie?

Jakie reguły marketingowe gwarantują sukces w okresie świąt?

Reguły marketingowe to zbiór zasad, które walnie przyczynią się do sukcesu w działaniach internetowych na przestrzeni intensywnego czasu Świąt Wielkanocnych i nie tylko. Pierwsza z nich mówi nam o tym, iż nie wolno sugerować się kalendarzem, czyli sztywnymi datami jakie owe święta określają. W ramach przykładu warto posłużyć się Świętami Bożego Narodzenia. Jak mówią statystyki, około 40% klientów zakupy świąteczne rozpoczyna już w październiku. Dla marek jest to idealna okazja do nawiązania relacji z klientami poszukującymi porad i inspiracji przed zbliżającymi się świętami bez względu na ich rodzaj.

Drugą z ważnych reguł marketingowych jest stosowne i odpowiedzialne przygotowanie się do tzw. zakupowego szału. Jak ukazują dane statystyczne, obrót sklepów w czarny piątek, zwiastujący pierwszy dzień poświątecznej wyprzedaży na Wyspach Brytyjskich, sięgnął, bagatela, 800 mln funtów, co jest absolutnym rekordem sprzedaży w ciągu doby na terenie UK. Walnie przyczyniły się do tego urządzenia mobilne, bowiem ponad połowa transakcji była przeprowadzona właśnie przy ich udziale. Ten natężony ruch powinien być swoistym ostrzeżeniem dla firm używających podobnych systemów – ich zaniedbanie może doprowadzić do olbrzymich strat w intensywnych zakupowo dniach świątecznych.

Opisując zastosowanie najnowszych technologii pośród firm, nie sposób nie wspomnieć o zasobach online mających z nimi nierozerwalny związek. Naczelna zasada marketingowa mówi o tym, iż wszystkie zasoby online powinny zostać zoptymalizowane pod kątem konsumentów mobilnych, zaś sama ekspozycja oferty lokalnej ułatwi ich pozyskanie w decydujących momentach. W tym miejscu rodzi się następujące pytanie – w jaki sposób skutecznie o nich zawalczyć? Odpowiedzią jest współczesna forma reklamy, czyli film. Największy zasięg odbiorców wciąż pozyskuje reklama telewizyjna, jednak ów wariant czuje już oddech na plecach Internetu, a zwłaszcza portalu YouTube, który przyciąga coraz więcej osób. Umieszczanie reklam na tej platformie to jedna z rozsądniejszych na dziś decyzji ze względu na duży zasięg oraz niewielkie koszta.

Ostatnia reguła marketingowa dotyczy firm copywritingowych. Coraz więcej współczesnych marek zajmujących się kreowaniem profesjonalnych treści, zna wiele skutecznych i sprawdzonych sposobów na przyciągnięcie odbiorców. Do najważniejszych należą – odpowiednie – wcześniejsze zabezpieczenie, ustawienie artykułów w kolejce tak, by mogły cyklicznie ujawniać się w sieci, stałe prowadzenie profesjonalnego bloga, a także obsługa portali społecznościowych.

Skuteczność działań internetowych w święta, a oficjalny raport zakupów

Aby dostatecznie przekonać się o skuteczności wyżej wymienionych reguł marketingowych warto odnieść się do oficjalnego raportu dotyczącego zakupów świątecznych w Polsce i Europie, przygotowanego przez Deloitte. Znajduje się w nim wiele ciekawych statystyk oraz wiadomości na temat zachowań konsumenckich. Jedną z bardziej interesujących i wyjątkowo pożytecznych informacji stanowi prognoza dotycząca wydatków świątecznych na kolejne lata:

„• W porównaniu do ubiegłego roku, europejski konsument planuje wydać na święta podobną kwotę (-0,3%) do tej którą rzeczywiście wydał rok wcześniej. Na uwagę zasługuje jednak fakt, iż we wcześniejszym roku kwota rzeczywiście przeznaczona na święta była 9% wyższa od planowanej.

• W Polsce w tym roku średni planowany rodzinny budżet świąteczny wynosi 1282 PLN*, co stanowi prawie 11-sto procentowy wzrost w porównaniu do zakładanego budżetu w zeszłym roku.

• Najwięcej na zakupy świąteczne wydadzą Brytyjczycy, blisko 3-krotnie więcej niż Polacy. Spośród ankietowanych państw najniższe wydatki świąteczne deklarują Rosjanie.

• Wydatki świąteczne konsumentów przeznaczane są przede wszystkim na zakup prezentów gwiazdkowych oraz artykułów spożywczych, a w mniejszym stopniu na spotkania towarzyskie. Na wydatki związane ze spotkaniami towarzyskimi zazwyczaj przypada najmniejsza część budżetu i są one ograniczane najbardziej ze wszystkich kategorii zakupowych – ten trend utrzymał się również w kolejnym roku….”

Ciekawe wiadomości znajdują się także w rozdziale dotyczącym kalendarza świąt. Ma to związek ze wspomnianą w akapicie poprzednim zasadą wcześniejszego planowania strategii marketingowej. Z treści zawartych w raporcie wynika, że nasi rodacy planowali zakupy świąteczne (w tym przypadku chodzi o Święta Bożego Narodzenia) w terminie 1-15 grudnia. Na taki zabieg zdecydowało się aż 43% konsumentów. Z kolei 29% zakupów przedświątecznych dokonało w dniach 16-24 grudnia. Zaskakujący jest fakt, iż 4% oddało się szałowi zakupów świątecznych jeszcze przed listopadem. Jak widać na powyższych przykładach statystycznych jest się o co, a raczej o kogo bić.

Szał zakupowy w sklepach internetowych

Główną gałęzią działalności internetowej są rzecz jasna sklepy. Okres świąt to czas wzmożonego surfowania po witrynach popularnych marek. Przyczyną jest rzecz jasna zaoszczędzenie czasu oraz pieniędzy. Klientów zachęcają także liczne bonifikaty i promocje, których w sklepach stacjonarnych szukać próżno. Nie sposób nie zauważyć, iż robienie zakupów w Internecie – zwłaszcza w intensywnym i chaotycznym okresie świąt, jest po prostu bardziej komfortowe. W dzisiejszej erze mobilności warto zatem, aby marki sieciowe przygotowały się na istne oblężenie.

Kluczową regułą jest w tym przypadku terminowość – prezenty oraz inne potrzebne rzeczy powinny przede wszystkim dotrzeć na czas. Zgodnie z badaniami statystycznymi gros klientów decyduje się na markę, której zaletą jest terminowość, innymi słowy – jak najkrótszy czas dostarczenia przesyłki.

Innym ważnym aspektem jest obsługa klientów, która w okresie świąt ma kolosalne znaczenie. W wielu przypadkach jest to zazwyczaj pierwszy i decydujący etap składania zamówienia. Aby było ono doprowadzone do końca warto, aby potencjalny konsultant zadbał o merytorykę i szybki czas odpowiedzi. W tej kwestii bezkonkurencyjne pozostają sklepy w których konsultanci obecni są przez 24 godziny na dobę – jeśli nie mamy takiej możliwości, to warto w tej sytuacji wydłużyć czas pracy odpowiedniego działu nawet o kilka godzin – skutki z pewnością będą pozytywne dla budżetu marki.

Ostatnim nader ważnym aspektem jest kontrowersyjna kwestia zwrotów. W okresie świąt bardzo często są to najzwyczajniej nietrafione prezenty. Wówczas należy liczyć się z odsyłaniem produktów. Warto w tym momencie zwiększyć elastyczność i wydłużyć okres zwrotu, a także zaproponować pokrycie kosztów wysyłki. To przede wszystkim ukłon w stronę klientów i pozostawienie po sobie dobrego wspomnienia.

Nie czekaj, zostało już tylko kilka dni

Jak widać okres Świąt Wielkanocnych to doskonały moment na natychmiastowe działania marketingowe w internecie przy użyciu sprawdzonych i skutecznych instrumentów. Warto przy tym pamiętać, że liczy się w tym przypadku każda godzina. Należy zwrócić szczególną uwagę na reguły marketingu i kilka kluczowych haseł, które z pewnością walnie przyczynią się do zwiększenia obrotu oraz bardziej dynamicznego rozwoju firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *