7 pytań do briefu, które sprawią, że za każdym razem dostaniesz idealny tekst

Jak otrzymać to, czego oczekujesz? Naucz się sprawnej komunikacji. Jeśli wyraźnie nie określisz tego, co chcesz uzyskać, nie będziesz usatysfakcjonowany wynikiem. Dowiedz się, dlaczego brief jest ważny oraz jak sprawnie i bez komplikacji komunikować się z wykonawcami, by efekt spełnił Twoje oczekiwania.

Mem - dwóch copywriterów rozmawia o briefie

Źródło: https://zuch.media/ten-brief/

 

Brief? A co, oni nie wiedzą, co robić?

 

Zlecając komuś wykonanie konkretnego zadania, tym bardziej jeżeli jest to osoba spoza przedsiębiorstwa, nie możemy oczekiwać, że domysły wystarczą, by stworzyć coś, co zadowoli nas w pełni. To właśnie dlatego tak ważną rolę w całym procesie komunikacyjnym na linii klient – agencja marketingowa pełni brief.

Pamiętaj, że jeśli wypełnisz go niedokładnie, bez konkretów i jasno sprecyzowanych oczekiwań, druga strona nie ma szans zrozumieć, czego od niej oczekujesz i wykonać zadania tak, byś był zadowolony. Kilka zdawkowych informacji nie wystarczy, by w pełni zrozumieć potrzeby firmy, więc zapoznaj się z poniższym poradnikiem i stwórz idealny brief kreatywny.

 

Co to jest brief?

 

Brief jest sposobem komunikacji między zleceniodawcą, a zleceniobiorcą. Jest pokazaniem celu zlecenia, wskazaniem komponentów tekstu i wyjaśnieniem, z jakiego punktu widzenia dany tekst powinien być napisany. Nie tylko zdecydowanie ułatwia pracę copywriterom, ale także sprawia, że Twój produkt jest na wyższym poziomie.

Tabela z pytaniami do briefu

Przykładowa tabela do wypełnienia przy dobrym briefie

 

Pierwszym powodem, dla którego warto przyłożyć się do wykonania briefu kreatywnego, są efekty. Pamiętaj, że to, czym dysponujesz, tworzy to, co otrzymujesz w zamian. Słowem – dobry brief jest jak fundament, który kładziemy pod stabilnie zbudowany dom.

 

7 złotych pytań, o których musisz pamiętać

 

Jeśli chcesz uporządkować swoje oczekiwania, spróbuj ułożyć je w głowie według przedstawionej poniżej kolejności. Oto 7 pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, jeśli liczysz na to, że produkt finalny spełni Twoje oczekiwania.

 

1.      Czy interesuje Cię jakość tekstów, które zamawiasz?

 

Oczekujesz dobrego produktu na wysokim poziomie? Daj ku temu narzędzia! Pamiętaj, że w Twoim temacie to Ty jesteś specjalistą i to Ty tworzysz brief, dzięki któremu agencja jest w stanie dowiedzieć się więcej o Twojej firmie i branży.

Jeśli nie dasz możliwości, by osoby realizujące zadanie zapoznały się z najważniejszymi aspektami pracy, nie będziesz mógł liczyć na efekty. Dobra jakość materiałów, które dostajesz, jest wynikiem dobrej jakości briefu, który klarownie i w prosty sposób pokaże, czego oczekujesz i do jakich treści dążysz.

 

2.      Czy cenisz sobie czas?

 

Jednym z największych problemów, na jaki wskazują klienci, odnosząc się do wypełniania briefu, jest czas. To dlatego wiele osób szuka w internecie fraz takich jak „brief reklamowy przykład” albo „brief wzór”. Dla nich liczy się skuteczność działania oraz szybkość. Chcą szybkiego zlecenia i jego szybkiej realizacji. Tymczasem okazuje się, że źle wykonany brief wydłuża czas oczekiwania na tekst dużo bardziej, niż samo jego wypełnianie.

Przykładowy fragment briefu, który otrzymaliśmy:

Naszym celem jest trafienie do osób, które będą zainteresowane naszymi produktami. Chcemy sprzedać i dotrzeć do ich świadomości i generalnie podnieść konwersję naszej strony.

Wszystko to, co przekazujesz w krótkiej informacji, jest pakietem Twoich wymagań, więc jeśli zrobisz to tak jak powyżej, raczej nie licz na sukces. To działa dość prosto – nie mówisz wprost i w pełni, czego spodziewasz się po zamówionym tekście, nie możesz oczekiwać, że spełni on w Twoje oczekiwania. Dlatego tracisz czas nie tylko na oczekiwaniu na produkt finalny, ale także na poprawkach i precyzowaniu, czego zabrakło.

 

3.      Czy chcesz, by agencja sprostała Twoim wymaganiom?

 

Być może problem nie leży po stronie briefu i tekst jest naprawdę słaby. Trudno jest jednak oczekiwać od kogoś jakości, jeśli nie dało mu się wytycznych, którymi powinien się kierować. Jeśli jednak nie ma określonych z góry zasad, nie możemy ich skutecznie egzekwować.

Praca z briefem przy tworzeniu produktu jest niezwykle ważna z punktu widzenia ostatecznego efektu. Jeśli więc zdajesz sobie sprawę z własnych wymagań i chcesz mieć taki tekst, jaki zaplanowałeś, musisz mieć podstawy, by realizacji zgodnej ze swoimi oczekiwaniami móc wymagać.

 

4.      Jak stworzyć dobry brief? Jakie informacje w nim zawrzeć?

 

Być może problem leży gdzie indziej. Nawet jeśli wydaje Ci się, że Twój brief nie jest briefem kreatywnym i nie niesie ze sobą wszystkiego, co chciałbyś przekazać, to nie musisz z niego rezygnować. To tylko jedna z form komunikacji, choć niezwykle istotna.

Dlatego każdą wątpliwość można omówić, a wspólne opracowanie briefu może mieć tylko pozytywny wpływ na produkt końcowy. Zawsze możesz poprosić agencję o wzór briefu, na którym najczęściej pracuje lub o wspólne stworzenie listy wymagań do zamówienia.

 

Tabela z pytaniami do briefu dla agencji copywritingowej

Na podstawie: https://consider.pl/jak-napisac-brief/

 

5.      Czy uważasz, że wiedza, którą masz, jest powszechna?

 

Jeśli jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, a zajmując się daną branża z pewnością tak jest, to zdajesz sobie znakomicie sprawę, że jest to wiedza wyższa, ukierunkowana i specjalistyczna. Jeśli tak, to nie ma możliwości, by copywriter dysponował nią ot tak. Oczywiście, ważną rolę pełni tu research, jednak prawa rządzące Twoją codziennością znasz tylko Ty sam. Pamiętaj, aby w briefie nie zapomnieć o:

  1. Wytłumaczeniu specyfiki branży,
  2. Wytłumaczeniu zasad działania produktu i jego funkcji lub wskazania miejsca, w którym copywriter może pozyskać te informacje (jeśli np. sprzedajesz nietypowy produkt).

 

6.      Czy zależy Ci na tym, by tekst miał sprecyzowanego odbiorcę?

 

A zatem: czy zależy Ci na dotarciu do Twoich klientów, czy do jakichś klientów? Jeśli do tych pierwszych, to brief jest tutaj nie tylko pomocny, ale wręcz nieodzowny. Dlaczego? Dzięki niemu copywriter otrzymuje informację o specyficznych cechach, jakimi wyróżniają się klienci danej firmy. Dzięki temu agencja może kierować tekst w stronę odbiorcy docelowego, a nie tylko do bliżej niesprecyzowanego odbiorcy ogólnego. Zadaj sobie pytania, czy udostępniłeś informacje o:

  1. Wieku klientów;
  2. Płci klientów;
  3. Zainteresowaniach;
  4. Specyficznych potrzebach.

Tak naprawdę każda informacja, którą gromadzisz na temat swoich klientów, jest istotna dla copywritera. A może chcesz dotrzeć do nowej grupy klientów? Nie ma sprawy! Daj tylko o tym znać w briefie.

 

7.      Czy zależy Ci na konkretnym stylu, w jakim powstanie tekst?

 

Styl wypowiedzi to tak naprawdę lepsze jego doprecyzowanie i dopracowanie. Każda wiadomość może być przekazana w sposób humorystyczny, poważny czy neutralny, dlatego warto skupić się na tzw. tonalności. Określenie tego, czy zamawiany tekst ma mieć zabarwienie humorystyczne czy trafiać do odbiory raczej swoją rzetelnością i profesjonalizmem, jest niezwykle ważne, by copywriter mógł w pełni wykorzystać potencjał marketingowy.

 

Czy już wiesz, jak napisać brief dla agencji PR?

 

Jeśli dalej nie wiesz, jak napisać brief reklamowy, warto byś spróbował po prostu zapisać swoje oczekiwania dotyczące zamawianego tekstu, a później omówił je z nami. Nie bój się straconego czasu, bo to właśnie sprecyzowane oczekiwania pozwolą w pełni cieszyć się efektami działań copywriterów. Dobry brief i dobry tekst są ze sobą sprzężone.

Napisz już teraz i przekonaj się, że stworzenie dobrego wzoru briefu będzie tym, co sprawi, że tekst spełni wszystkie oczekiwania!