Jak najlepiej sprzedać siebie i swoją firmę? Porozmawiajmy o budowaniu marki

Konkurencja panująca na każdym rynku skłania do tego, by wciąż szukać rozwoju i zmian w obrębie funkcjonowania siebie i własnej firmy. Nie wystarczy założyć firmę i czekać na efekty. Tu potrzeba czegoś więcej – zbudowania marki, stworzenia brandu, „kupienia” klientów. Jeśli chcesz sprzedać produkt lub usługę, musisz najpierw umieć sprzedać siebie. Jak przeprowadzić skuteczny personal branding?

Czym właściwie jest wizerunek?. 1

Budowanie wizerunku w internecie. 2

Co chcę budować?. 2

Jak zacząć?. 2

Jak budować swoją wyjątkowość?. 2

Brand internetowy a rzeczywistość. 3

Lepiej budować własny wizerunek czy wizerunek firmy?. 3

Klient klientem, ale pracownik….. 4

Czym jest employer branding?. 4

W jaki sposób kreuje się wizerunek firmy przez pracowników?. 4

 

Wizerunek a marka osobista?

 

Wydawałoby się, że zacząć trzeba od marki osobistej i marki jako takiej. Nie można jej przecież budować, jeśli nie mamy pojęcia czym jest. Jednak dużo trudniej złapać znaczenie słowa „wizerunek”. Dlaczego? Jak pisze Paulina Czaplińska w tekście Strategia budowania wizerunku osób znanych:

Wizerunek osobisty jest bardzo istotną kwestią na wszystkich poziomach komunikacji, od kontaktów formalnych, po te nieformalne. Potrzeba wykreowania odpowiedniego wizerunku jest szczególnie zauważalna w branżach takich, jak showbiznes czy polityka.[1]

Zdecydowanie możemy usunąć cząstkę „show-„. W biznesie bowiem, podobnie jak w innych obszarach, sposób komunikacji jest niezwykle ważny, tyle że tutaj decyduje on o powodzeniu działalności firmy.

Wizerunkiem nazwiemy zatem „wyobrażenie jakiegoś stanu lub ideału, odpowiednik czegoś, rzeczywiste podobieństwo do stanu naturalnego, wyobrażenie rzeczy poprzez zmysły, idee, obraz myślowy lub (…) sposób powszechnego postrzegania danej osoby przez społeczeństwo i mass media”.[2]

Lista najbardziej wartościowych marek na świecie: Google, Apple, Amazon, Microsoft, Tencent, Facebook,Visa, McDonald's, AliBaba Group, AT&T

10 najbardziej wartościowych brandów na świecie

Personal branding w internecie

 

Współczesne narzędzia pozwalają na nawiązanie rzeczywistej, bliskiej i niczym nieskrępowanej relacji z klientem poprzez internet. Marka osobista, jak i proces jej kształtowania, jest związana z marketingiem. Konkretnie: z komunikacją marketingową. Nie wystarczy jednak tylko wrzucić kilku postów na portalu społecznościowym czy raz pojawić się z filmem w internecie. Tworzenie relacji z klientem poprzez komunikację marketingową w sieci jest procesem. Kreowanie wizerunku osobistego musi trwać.

 

Co chcę budować?

 

Co to jest branding? Co tak naprawdę może stać się marką? Budowanie brandingu marki możemy podzielić na trzy kategorie:

  1. Brand indywidualny, nazwisko jako marka osobista, samodzielna, jednoosobowa działalność biznesowa;
  2. Brand firmowy, marka firmy, podmiotu oferującego daną usługę lub produkty;
  3. Brand wydarzenia, marka usługi bądź produktu oferowanego zarówno przez jednoosobową działalność, jak i firmę.

W tym kontekście zacząć trzeba od określenia tego, co budujemy. Zdecydowanie najtrudniej jest budować trzy rzeczy na raz. Zwykle jednak z jednego brandu może powstać coś większego. Stało się tak np. w przypadku Talkersów.pl, nowoczesnej szkoły uczącej komunikacji po angielsku.

Najpierw był Wiktor Jodłowski, potem byli Talkersi – mówi Wiktor Jodłowski, założyciel portalu Talkersi.pl. – Bo to się zaczęło od tego, że ja zacząłem prowadzić lekcje angielskiego jako ja i dopiero w momencie, kiedy zobaczyłem: „hej, mam pełny grafik” (…) jestem idiotą marnując taki potencjał biznesowy. No więc zacznę zatrudniać lektorów.

Na marce własnego nazwiska Wiktor Jodłowski stworzył zatem markę firmy. Jednak sam indywidualny branding marki może nie wystarczyć, a do zbudowania jego samego również potrzeba konkretnych działań.

 

Jak zacząć?

 

Ideą nadrzędną musi być pomysł. Wiele firm oferuje produkt X, ale nieliczni potrafią pokazać, co ich przy tym wyróżnia. Komunikacja marketingowa i budowanie marki osobistej (czy wizerunku firmy) musi zacząć się od odpowiedzi na pytanie: „co mnie wyróżnia?”. Dopiero później mogą za tym pójść kolejne kroki.

 

Jak budować swoją wyjątkowość?

 

Po odpowiedzi na to pytanie, przychodzi czas na tego sprzedanie. Nie ma nic zaskakującego w tym, że istotą jest tutaj cierpliwość. Znów oddajmy głos Wiktorowi Jodłowskiemu.

Przede wszystkim komunikować bardzo długo, bo to jest budowanie pewnego rodzaju wizerunku. To nie jest tak, że raz to umieścimy na stronie internetowej, raz o tym wspomnimy na swoim profilu na Facebooku, tylko trzeba tak naprawdę ciułać i ciułać, i ciułać.

Regularne wrzucanie postów na portalach społecznościowych, pokazywanie filozofii, którą się ma, budowanie świadomości tego czym dana firma czy nazwisko jest, co się za nią kryje, jakie wartości są wyznawane, a czym w zupełności nie jest, przy czym negacja ta jest niezwykle ważna. Budowanie marki osobistej jest procesem, do którego trzeba być bardzo dobrze przygotowanym.

 

Brand internetowy a rzeczywistość

 

Jednak nie jest tak, że dziś wszystkie firmy decydują się tylko na promocję w sieci i tylko tam budują relacje z klientami. Wręcz przeciwnie. Tzw. ambasadorzy marki, osoby, które skorzystały i polecają (a nie są opłacani) są dziś niezwykle istotni.

Oczywiście można zdobyć ich poprzez internet, ale organizowanie eventów stanowiących dodatek do tego, co robimy na co dzień, może być tutaj języczkiem u wagi.

Tebelka przedstawiająca analizę SWOT przedsiębiorstwa - TXT4SEO

Najskuteczniejsze narzędzie analizy jakości marki firmy – SWOT

Oczywiście nie jest tak, że pasuje ona do każdej branży, dlatego nade wszystko trzeba wykazać się dużą dozą wyczucia.

W budowaniu marki firmy czy osoby, w tworzeniu personal brandingu czy brandu ważne jest dopasowywanie tego, co się ma, do oczekiwań rynkowych. Nie zawsze opłaca się tworzyć coś nowego, sztucznego. Raczej na drodze ewolucji warto zamieniać plusy w jeszcze większe korzyści.

W rzeczywistości trzeba więc zakotwiczyć dobrą jakość produktu czy usługi w czymś, z czym klient będzie mógł pozytywne odczucia skojarzyć. To logo, hasło, twarz – wszystko wpływa na budowanie brandingu marki. Myślenie o tym, co się ma, i dopasowywanie tego w procesie budowania relacji to klucz do sukcesu.

 

Lepiej budować markę osobistą czy wizerunek firmy?

 

Jak już wspominaliśmy, o każdą markę należy dbać, łączyć ją ze sobą i wspierać jej działania. Twarzą firmy może zostać założyciel, który współtworzy brand firmy oraz tworzy swój własny tzw. personal branding. Zwykle jednak to od zbudowania własnego wizerunku, tak jak w przypadku Talkersów.pl. zaczyna się droga do marki firmy czy pojedynczego produktu.

Wielkie znaczenie w tworzeniu marki ma nazwa. Jak pisze Tomasz Płatek „marka jest jednym z ważnych elementów budowania zaufania klientów w stosunku do produktu i usług danego przedsiębiorstwa lub usługodawcy”.[3]

Musimy mieć jednak zaufanie do nazwy. Utworzenie, na bazie nazwiska – marki osobistej, marki firmy nie może obyć się bez nazwy, która nie tylko będzie chwytliwa, ale pozwoli utożsamić jakość osoby – np. właściciela – z jakością całej firmy. Zaufanie zdobyte twarzą przekłada się na zaufanie całej firmy i ludzi w niej pracujących.

Zestwienie przedstwiające skojarzenia z poszczególnymi brandami: Biedronka - niskie ceny, Volvo - bezpiczeństwo, Red Bull - sporty ekstremalne, Rolex - luksus, TXT4SEo - solidne wykonanie

Budowanie wizerunku powinno pozwolić na utożsamienie marki z pozytywnymi skojarzeniami

 

W warunkach współczesnego rynku marka jest punktem odniesienia, który umożliwia konsumentowi ocenę zarówno materialnych cech produktu, jak i fundamentalnych niematerialnych wartości nią związanych. Dzięki marce konsument ma możliwość oceny stopnia identyfikacji z przedsiębiorstwem i porównania jego oferty z innymi kontrofertami na rynku. Marka jest źródłem wartości postrzeganej przez klienta i jednocześnie źródłem wartości dodanej dla przedsiębiorstwa.[4]

 

Klient klientem, ale pracownik…

 

Kreowanie silnej marki, jej wizerunku jest dziś jednym z kluczowych aspektów wpływających na decyzje zakupowe konsumentów. Dlatego nad jego budowaniem trzeba spędzić sporo czasu. Wiele firmy dość poprawnie rozpoznaje potrzeby klientów i stara się wybrać taki rodzaj komunikacji marketingowej, by zbudować relacje i stworzyć punkt odniesienia swojej jakości w postaci brandu rozpoznawalnego w branży. Jednak często zapominają o jeszcze jednym aspekcie budowania swojego wizerunku, a także personal brandingu – o pracownikach.

Wykres przedstawiający zalezność liczby aplikacji do firmy od siły marki.

Za: https://www.praca.pl/poradniki/dla-pracodawcow/po-co-budowac-marke-pracodawcy_pr-1717.html

 

Czym jest employer branding?

 

Zdaniem Agnieszki Knap-Stefaniuk „employer branding to strategia tworzenia w umysłach potencjalnych kandydatów do pracy i zatrudnionych już pracowników pożądanych skojarzeń odnoszących się do danej firmy jako dobrego miejsca pracy. To wszelkie działania, które podejmuje firma w obszarze komunikacji, skierowane do obecnych i przyszłych pracowników”.[5]

 

W jaki sposób budować markę i kreować wizerunek firmy przez pracowników?

 

Aby dobrze promować własną firmę, tworzyć jej brand poprzez pracowników, należy zaproponować im coś więcej. Elementem dbania o wizerunek jest więc tzw. EVP, czyli Employer Value Proposition. To pakiet korzyści, który pracodawca może zaproponować swojemu pracownikowi, by ten utożsamiał firmę z czymś dobrym. Tak samo później będzie skuteczniej promował produkty czy usługi firmy na zewnątrz. To oddolne dbanie o wizerunek marki i budowanie jej w stylu pozytywistycznym, ale dające długofalowe efekty.

 

Wykorzystaj EVP, by zmienić podejście Twoich pracowników do wykonywanych czynności. Sobą, tym, że czują, że firma jest rzetelna i oferuje dobre produkty są w stanie nie tylko wpłynąć na decyzje zakupowe klientów, ale i stać się wewnętrznymi ambasadorami marki i budować jej wiarygodność. Wykorzystaj to!

 

Budowanie marki osobistej, tworzenie brandu – czy to personalnego, czy firmowego, wymaga pomysłu, cierpliwości i jakości. Te trzy czynniki, stosowane w odpowiedni sposób przy wykorzystaniu współczesnych metod komunikacji marketingowej, będą bazą do stworzenia czegoś, z czym klient będzie mógł się utożsamić. Markę tworzy się na bieżąco, a proces ten nigdy się nie kończy. Dlatego w tym akurat przypadku musisz wziąć sobie do serca słowa Heraklita – pantha rei. Wystarczy wiedzieć, w którą stronę.

PS Jeśli ciekawi Cię cała rozmowa z Wiktorem Jodłowskim, koniecznie sprawdź ten link!

 

 

Źródła:

[1] P. Czaplińska, Strategia budowania wizerunku osób znanych, [w:] Perswazyjne wykorzystanie wizerunku osób znanych, (Red.) A. Grzegorczyk, Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu, Warszawa 2015.

[2] E. Sampson, Jak tworzyć własny wizerunek, Wyd.ABC, Warszawa 1996, s. 15.

[3] http://rsawl.awl.edu.pl/images/Archiwum/2011/nr_2/8tomasz_platek.pdf, dostęp: 05.07.2019r.

[4] https://www.researchgate.net/publication/320469488_Kreowanie_wizerunku_marki_w_mediach_spolecznosciowych, dostęp: 05.07.2019r.

[5] A. Knap-Stefaniuk, Kształtowane wizerunku współczesnej firmy – wybrane zagadnienia, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, nr 44, Warszawa 2015, s.109.