Jak ułożyć dobry tytuł? 10 patentów, które warto wdrożyć!

Podstawowym zadaniem nagłówków artykułów jest przyciągnięcie odbiorców. To właśnie te kilka słów ma sprawić, że potencjalny czytelnik zdecyduje się kliknąć i zagłębić nieco bardziej w artykuł. Z jednej strony tytuł nie powinien zbyt wiele zdradzać, być zbyt konkretny i nadmiernie oczywisty. Z drugiej powinien zaciekawić, zasiać ziarno niepewności i uruchomić wyobraźnię odbiorcy. Powinien w interesujący sposób nakierowywać na temat główny, uchylając tylko rąbek tajemnicy. Jak ułożyć dobry tytuł, który porwie tłumy? Oto kilka gotowych sposobów.

Wyliczanka

Banalne, proste i mało zaskakujące, ale… skuteczne. Wyliczanie w tytułach jest cały czas w modzie. W bardzo prosty sposób nakierowuje nasza uwagę na najważniejsze elementy, ukazuje wagę tekstu, ale jednocześnie zaciekawia. W efekcie każdy ma ochotę przejrzeć te pięć, osiem, dziesięć czy siedem sposobów na. To prosty chwyt, który przyciąga, ale jednocześnie pomaga też przewidzieć jak długi będzie tekst. Od razu ustawia go w szerszym kontekście i wskazuje na to, czego powinniśmy się spodziewać. Idealne, choć może być stosowane tylko i wyłącznie w przypadku wyżej wymienionych ‘sposobów na coś’ lub struktur podobnych jak choćby ‘kroków do czegoś’ czy ‘zalet (czy wad) czegoś’.

5 sposobów na płaski brzuch w 3 miesiące

Konstrukcja ‘jak zrobić coś’

Drugi zabieg stosowany w tytułach odnosi się do pytania ‘jak zrobić coś, żeby’. W tym wypadku znów uruchamiamy wyobraźnię czytelnika, ale jednocześnie niejako odpowiadamy na jego pytanie. Jeśli bowiem ktoś szuka rozwiązania, musi odpowiedzieć sobie na pytanie ‘jak?’. Dlatego jest to tak skuteczny sposób budowy nagłówków. Takie tytuły doskonale nadadzą się do tekstów poradnikowych czy praktycznych, które w prostej formie pomagają poradzić sobie z różnorakimi czynnościami. To podpowiedź, która z pewnością będzie generowała wysoką klikalność.

Jak składać pranie, by zaoszczędzić 30% miejsca?

Zdania pytające

Jak najłatwiej pobudzić ciekawość czytelnika? Zadać mu pytanie, najlepiej takie, które coś zasugeruje, ale nie do końca dopowie o co tak naprawdę chodzi. W tym wypadku możemy skorzystać z takiego rodzaju tytułu. Z jednej strony mamy bowiem teksty poradnikowe czy blogowe, które mają za zadanie odpowiedzieć na pytanie czytelnika. W ten sposób staje się jasne, że odpowiedź zawrze się w tekście zatytułowanym tymże właśnie pytaniem. Chodzi między innymi o pytania typu ‘czy wiesz, że…’ lub ‘czy wiesz jak…’. Zdarza się, że mają one drugą część, czyli dopowiedzenie w stylu ‘czy wiesz jak zarobić i się nie narobić?’.

Czy wiesz jak przygotować się do maratonu w 90 dni? To możliwe!

Szybkość

Kolejnym, doskonale odnajdującym się w tytułach, słowem jest ‘szybko’. Dziś czytelnik nie ma czasu na czekanie, czytanie i myślenie nad rozwiązaniami. One mają być gotowe tu i teraz. Dlatego konstrukcje takie jak ‘szybkie sposoby na’ czy ‘5 szybkich sposobów na’ (z wykorzystaniem opcji wyliczanki) są idealnie spasowane do tekstów, które w kilku zdaniach wyjaśniają jakieś zagadnienie i zawierają wyraźne wskazówki lub rady, co do danego problemu. Słowo ‘szybki’ w nagłówku pokazuje, że autor wie, o czym pisze i doskonale zdaje sobie sprawę z tego co zrobić, by pomóc innym. To budowanie zaufania i zaspokajanie obaw.

15 zdrowych przekąsek, które możesz przygotować w 15 minut

Sława

Nazwiska znanych osób, nazwy popularnych firm, budzące zaufanie tytuły – to wszystko może znaleźć się w nagłówku, aby przyciągnąć czytelnika do tekstu. Pisząc o przedsiębiorstwie dobrze jest umieszczać jego nazwę w tytule, korzystając z jego popularności. Dzięki temu osoby, które będą chciały to przeczytać nabiorą zaufania i w efekcie staną się wiernymi czytelnikami tekstu o popularnym prezenterze pogody czy aktorze bez szkoły. Przy nazwiskach jest jeszcze lepiej, gdyż wywołują one prawdziwą lawinę kliknięć. Niezależnie od tego czy dana osoba jest znana czy nie. Za każdym razem wygra ciekawość i chęć dowiedzenia się czegoś więcej o istotnej firmie i osobie.

Dobrze prowadzony branding firmy, czyli buduj markę jak Steve Jobs

Negacja i strach

Przyciągnięcie czytelnika to nie tylko zainteresowanie, ale także pobudzenie emocji. Nie muszą być one przesadnie dobre, gdyż kwestią interesującą jest rozbudzić spokojne struny nerwowe. W tym wypadku może to się odbywać za pomocą negacji. W ten sposób mamy do czynienia z pobudzeniem myślenia i zmuszeniem do kliknięcia w tytuł. Nagłówek, który do nas krzyczy, który oskarża lub ostrzega – oto nagłówek skuteczny. Czyż nie klikniemy, by sprawdzić czego koniecznie nie powinniśmy jeść na surowo albo co może uratować nam życie w trudnej sytuacji? Odpowiedź może być tylko jedna.

Google tego nie wybacza! 5 rzeczy, których nie wolno robić w pozycjonowaniu!

Oczywista oczywistość

Kolejnym sposobem wywoływania wpływu na odbiorcę jest zawstydzanie go. Świetnie ku temu służą konstrukcje typu ‘tego nie wolno ci przegapić’ czy ‘kilka rzeczy, które każdy powinien wiedzieć o’. W dużej mierze chodzi tu bowiem o zarzucenie czytelnikowi niewiedzy. Mechanizm „Ty nie wiesz, a oni już tak” znakomicie się sprawdza i powoduje chęć kliknięcia i dowiedzenia się czegoś więcej, czegoś, o czym wszyscy już wiedzą (lub powinni to zrobić). Tym bardziej jeśli osoby, które już wiedzą należą do grupy, do której większość z nas chciałoby przynależeć (bogaci, piękni, wysportowani itd.).

Żel do włosów – produkt, który powinien mieć każdy profesjonalny stylista

Nigdy przenigdy

Ciekawym sposobem na zwrócenie uwagi tytułem artykułu jest użycie słowa ‘nigdy’ w odpowiednim kontekście. Wywołuje ono poczucie niedosytu i sprawia, że czytelnik nastawia się na wyjątkowo ciekawe treści. Nagłówek w stylu ‘Nowe modowe trendy. Nigdy nie zgadniesz co chcą nosić Polacy’ sprawia, że automatycznie oczekujemy czegoś ekstra, efektu „wow”, dlatego czym prędzej decydujemy się na kliknięcie i sprawdzenie tego, o czym chce opowiedzieć nam autor.

Jeden niezwykły składnik, bez którego nie przyrządzisz dobrej pizzy!

Szczegóły

Dobrym zabiegiem na przyciągnięcie uwagi, ale także na uchylenie rąbka tajemnicy bez zdradzania całości jest dbałość o szczegóły, szczególnie o statystyczne informacje. Podając w tytule liczbę osób, która zrobiła coś wyjątkowego sprawiamy, że każdy czytelnik zaczyna się zastanawiać co rzeczywiście stało się tak dużej czy małej liczbie osób. Liczby zawsze dobrze wypadają w nagłówkach.

Tylko 12% pozycjonerów o tym pamięta. Czy Ty też należysz do elity?

Tabloidowy charakter

Do użycia tylko i wyłącznie wówczas, gdy temat oraz styl tekstu nam na to pozwala. Zwykle jednak nagłówek ‘Zjadła i umarła’ przyciąga czytelników spragnionych newsów, ale nie powala na kolana jakością, dlatego większość z nich nie powinna kierować się tą zasadą.

Nie śpimy od tygodnia, bo klientowi zależy na czasie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *