222 znaki, które zmienią pozycję Twojej strony w wyszukiwarce

W SEO opisy określane mianem „meta” to temat-rzeka. Są trochę jak Yeti – niby wszyscy o nich słyszeli, ale niewielu widziało je dobrze napisane. Ich roli w pozycjonowaniu nie sposób jednak przecenić, a to z kolei oznacza, że umiejętność tworzenia tego rodzaju minitekstów powinna być jednym z priorytetów każdego, kto chce odnieść sukces. Czym są, jakie powinny być i jak się z nimi obchodzić?

Spis treści:

Meta description, meta title – co to właściwie jest?

Trzy, ale dwa metatagi

Meta description – czyli opis strony

Meta title – czyli nagłówek z wyszukiwarki

Jak tworzyć skuteczną treść do meta tagów?

Jak nie pisać meta description?

Brak meta opisu

Opis uniwersalny

Kłamstwa i mijanie się z prawdą

Nie zwlekaj! Korzystaj!

 

Meta description, meta title – co to właściwie jest?

 

To po prostu fragment kodu HTML, który jest umieszczony w nagłówku strony. Jakie ma zadanie? Przede wszystkim ma on informować użytkownika sieci oraz roboty wyszukiwarki o tym, co na danej stronie czy podstronie się znajduje. Meta tag powstał z myślą o wyszukiwaniu, ale ma także za zadanie zachęcić klientów do wejścia na stronę. Musi więc spełniać obie funkcje tak samo dobrze.

Warto mieć na uwadze, że wszystkie opisy meta mają wymierny wpływ na to, w jaki sposób dana strona wyświetla się w wynikach wyszukiwarki Google. Dlatego tworząc je, należy pamiętać o tym, że są one swoistymi tekstami sprzedażowymi.

Zrzut ekranu przedstwiający metatagi - TXT4SEO

Metatagi w wyszukiwarce Google dla hasła ‚gdańsk+pizza’

Trzy, ale dwa metatagi

 

Generalnie dziś Google korzysta tylko z dwóch rodzajów tekstów meta, choć jeszcze kilka lat temu można się było spotkać z tzw. meta description keywords, czyli konkretnymi słowami kluczowymi w opisie. Jednak po aktualizacji algorytmów Google’a, stracił on na znaczeniu.

Jakie są zatem najważniejsze metatagi, które stosuje się dziś?

 

Meta description – czyli opis strony

 

Standardową długość meta tagów Google określa bardzo dokładnie. Z czym to się wiąże? Chodzi o zdolność wyświetlania tekstu w wynikach wyszukiwarki. Jest ona określana na poziomie 600 pikseli. W tym wypadku może to oznaczać opis (strzałka zielona) długości od 150 do 160 słów. Różnica wynika z faktu, że każda litera ma własną wielkość. Co się stanie, gdy opis będzie dłuższy lub krótszy?

  • W pierwszej sytuacji zostanie skrócony, a więc pojawi się wielokropek. Znacznie zmniejszy to skuteczność pozycjonowania strony, a przy tym wpłynie na odbiór klientów.
  • Jeśli zaś będzie on krótszy, to Google automatycznie uzupełni treść, opierając się na tym, co zapisane na stronie. W ten sposób powstały tekst będzie niespójny i nieefektywny.

Oczywiście możesz sprawdzić, jak duży jest Twój tekst. Jeśli nie wiesz, gdzie znaleźć odpowiednie narzędzie, obejrzyj ten filmik. Tam też znajdziesz więcej informacji o znacznikach meta.

 

Meta title – czyli nagłówek z wyszukiwarki

 

Meta title, czy też meta opis, to w kontekście pozycjonowania strony najważniejsze narzędzie. To właśnie na podstawie nagłówka, Google dokonuje podstawowego pozycjonowania strony. To nagłówek najczęściej decyduje o tym, czy klient będzie chciał kliknąć i wejść na stronę. W reszcie to na jego podstawie (oraz na podstawie opisu meta) musi zorientować się, co znajduje się na stronie i czy warto ją wybrać.

Długość meta title nie powinna wynosić więcej niż 70 znaków, choć optymalnie najlepiej wybrać opcję nieprzekraczającą 65 znaków, by nie doprowadzić do jego skrócenia.

 

Jak tworzyć skuteczną treść do meta

 

Wiesz już co to są meta tagi, ale wciąż nie dowiedziałeś się, jak je napisać. Jest kilka podstawowych zasad, których trzeba przestrzegać przy tworzeniu meta opisu strony:

  1. Nie lej wody

    Mała dostępna liczba znaków sprawia, że tekst powinien być jak najbardziej treściwy. Nie twórz treści tylko dla robotów wyszukiwarki, ale także dla klienta, a dzięki temu poprawisz współczynnik CTR (click through rate – współczynnik klikalności) swojej strony. Unikaj banałów, wykorzystywania nazwy firmy czy powtarzalnych informacji – to wszystko wpłynie negatywnie na odbiorcę.

  2. Zwracaj się bezpośrednio do klienta

    Tzw. CTA, czyli Call-To-Action pozwoli Ci nie tylko na nawiązanie bezpośredniej relacji z odbiorcą, ale także zachęci do odwiedzenia strony.

    Jasnym jest, że musisz wywrzeć wrażenie na odbiorcy, zyskać wpływ na kliknięcie w link, to jest oczywiście najważniejsze – pisze Thomas Cubel, francuski specjalista ds. SEO oraz webmaster.  Aby to zrobić, używaj czasowników w trybie rozkazującym (dowiedz się, sprawdź, przejrzyj, popatrz itd.) orz słów związanych z treścią, aby sprzedać swoją stronę.

  3. Rich snippets

    Tworząc meta description czy tytuł meta, musisz pamiętać, że piszesz do klienta. Stosuj różnego rodzaju wyróżniki i pamiętaj, że każdy dodatek graficzny sprawia, że wyróżniasz się na tle konkurencji.

    Rich snippets to rozszerzone opisy stron internetowych wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google. Poza standardowymi elementami, czyli tytułem i opisem strony, zawierać mogą bardzo wiele różnych dodatkowych elementów takich jak np. cena, dostępność i stan produktu, liczba opinii i średnia ocena użytkowników, zdjęcia, miejsce i data wydarzenia. Wyświetlane są na podstawie informacji umieszczonych na stronie za pomocą jednego z czterech formatów: mikrodane, mikroformaty, RDFa lub JSON-LD.

    Rich snippets stworzone przez TXT4SEO

    Rich snippets tuż nad opisem meta i pod metatitle

    Zatem dodawanie w opisie hasztagów, emotek czy drobnych znaków graficznych przyciąga wzrok klienta, a więc wpływa na to, czy zdecyduje się on na kliknięcie w link czy nie.

  4. Słowa kluczowe i „mocna trójka”

    W meta tagach warto wykorzystywać słowa kluczowe. Są one niezbędne zwłaszcza w meta title. Warto wiedzieć, że powinny znajdować się one na początku opisu. Co ważne przy słowach kluczowych, warto zastosować metodę „mocnej trójki”. Jest to taki dobór trzech słów określających daną rzecz, np. produkt, która pomoże wygenerować różne ich zestawienia.

Wykres zależności między częstotliwością wystepowania fraz kluczowych a pozycją w Google

Rysunek 3. W jaki sposób obecność słów kluczowych w opisach meta wpływa na pozycjonowanie w Google. Źródło: https://www.agencia7.com/blog/search-engine-optimization-dicas/

 

Jak nie pisać meta description?

Znasz wymagania formalne, wiesz, co teoretycznie powinno pojawić się w treści znaczników meta, zabierasz się za pisanie i… brak sukcesu. Sprawdź, czy nie popełniasz jednego z podstawowych błędów. Gwarantujemy, że po ich wyeliminowaniu tekst będzie wyglądał o niebo lepiej. Jak piszą specjaliści z portalu SEO.fr:

Poza ignorowaniem wagi opisów meta, najczęstszym błędem jest chęć tzw. „nadmiernej optymalizacji”. Przejawia się ona np. w zbyt dużej ilości użytych słów kluczowych czy powtarzaniu tych samych sformułowań. W efekcie, czy to zamierzone czy nie, ta „nadoptymalizacja” może spowodować, że roboty wyszukiwarki uznają dany tekst za SPAM.

Brak meta opisu

 

Podstawowym błędem, jaki popełniają właściciele stron jest ignorowanie meta description oraz meta title. Dlaczego? Powodów jest wiele, ale część klientów nie wie nawet, w jaki sposób miałoby to pomóc ich stronie. Dlatego warto zapamiętać sobie prostą zasadę, że lepszy opis jakikolwiek niż żaden.

 

Opis uniwersalny

 

Jeśli już jednak znasz odpowiedź na pytanie „meta tagi – co to jest?”, to warto byś wiedział, że ich główną zaletą jest unikatowość. Nie traktuj ich jako zapchajdziury do każdej podstrony. Google musi wiedzieć, co znajduje się na danej stronie, a przede wszystkim wiedzieć to musi Twój klient.

 

Kłamstwa i mijanie się z prawdą

 

Szukanie lepszego wskaźnika CTR poprzez kłamliwe i niesprawdzające się informacje, byle by tylko zachęcić klienta do kliknięcia, to nie jest dobry pomysł na właściwie skonstruowane opisy meta. Dlaczego? Szybko okaże się bowiem, że na stronie klient nie ma nic do zobaczenia, a co za tym idzie, czas spędzony na niej będzie tak nikły, że pozycja w wyszukiwarce szybko spadnie.

 

Nie zwlekaj! Korzystaj!

 

Zatem wiesz już w jaki sposób nie używać meta tagów. Pamiętaj, że ogarnięcie wszystkiego nie musi być na Twojej głowie. Ważne, byś wiedział, w jaki sposób korzystać z narzędzi, które daje nam Google i jak z meta description zrobić dobry, skuteczny i konkretny tekst sprzedażowy, który wpłynie na pozycjonowanie Twojej strony.

Masz jakiś problem? Coś jest dla Ciebie niejasne lub chcesz się poradzić? Napisz do nas, wstaw komentarz, daj znać, a my odezwiemy się do Ciebie! Możesz też od razu zadzwonić lub napisać na Facebooku. Jesteśmy po to, żeby Ci pomóc.